IBD må bra

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. Resultat

Om dig

Försäkra dig om att du har svarat på alla frågor

Om din medicinering

Försäkra dig om att du har svarat på alla frågor

Om din medicinering

Försäkra dig om att du har svarat på alla frågor

Om din livsstil

Försäkra dig om att du har svarat på alla frågor

Om din livsstil

Försäkra dig om att du har svarat på alla frågor

Tar du vitamintillskott?

Om din livsstil

Försäkra dig om att du har svarat på alla frågor

Vilken typ av kost äter du ofta?

Om din livsstil

Försäkra dig om att du har svarat på alla frågor

Dina resultat

Tack för att du använde verktyget IBD Må bra på Inflammatorisktarm.nu.

Att hålla din IBD i schack kan vara en riktig utmaning och det är viktigt att du försöker göra kloka val kring din livsstil. Nedan hittar du lite rekommendationer som kan hjälpa dig att sköta din IBD, skräddarsydda att passa dig utifrån de svar du har angett.

  • Bra! Det är mycket enklare att sköta din IBD när du tar medicinen som din läkare har ordinerat.

    Det är mycket viktigt att du tar din medicin regelbundet. Medicin för Crohns sjukdom och ulcerös kolit måste tas regelbundet i många år för att förhindra skov.

    Även om du inte upplever att dina symtom förvärras när du slutar ta din medicin, kan risken för fler skov öka på grund av uppehållet i din medicinering.

    Patienter som tar sin medicin som ordinerat har stor chans att förbli symtomfri (i remission), jämfört med de som inte tar sin medicin regelbundet. Om du upplever att din medicin inte har någon effekt, tala med din läkare.

    Det kan vara svårt att komma ihåg att ta sin medicin. Ett tips är att lägga in påminnelser i din mobiltelefon. Ett annat tips är att ta medicinen vid morgonrutinen.

    Om du har svårt att ta din medicin, tala med din läkare om det finns andra läkemedel som passar din livsstil bättre.

    Kontakta alltid med din läkare om du upplever biverkningar av din medicin.

  • Bra gjort - regelbunden motion är bra för ditt psykiska och fysiska välbefinnande.

    Att vara aktiv är bra för ditt psykiska och fysiska välbefinnande. Kom ihåg att du inte behöver träna intensivt för att uppnå positiv effekt. Promenader och trädgårdsarbete kan också hjälpa dig att må bra.

    Att vara aktiv är bra för ditt psykiska och fysiska välbefinnande. Försök att få in motion i din vardag. Kom ihåg att du inte behöver träna intensivt för att uppnå positiv effekt. Promenader och trädgårdsarbete kan också hjälpa dig att må bra.

  • Bra ! - Att må bra psykiskt hjälper dig att hantera din IBD.

    Även om psykisk ohälsa inte orsakar IBD, kan stressiga situationer eller starka känslor leda till att symtomen förvärras. Om du känner dig stressad kan du prova att:

    • Lyssna på avslappnande musik
    • Ta en rofylld promenad
    • Meditera eller vial i ett mörkt rum några minuter
    • Tala med en vän eller terapeut
    • Ta ett långt bad
    • Läsa
    • Biofeedback
    • Avslappnings och andningsövningar
    • Yoga eller tai chi
    • Hypnos

    Om inget av ovan hjälper - tala med din läkare.

  • Bra - att tala om din IBD hjälper andra att förstå mer om din sjukdom och hur den påverkar dig. Det kan också kännas bra att vara med i en patientförening, där du kan tala med andra som är i samma situation som du. Här hittar du användbara länkar .

    Det är verkligen bra att du kan tala om din IBD med personer i din närhet. Det kan även kännas bra att kunna tala med vänner och kollegor. Ju fler man talar med, desto enklare är det. Att berätta för andra hjälper dem att förstå vad din sjukdom innebär och hur den påverkar dig. Om du inte redan är med i en patientförening kan det vara ett bra alternativ för att träffa personer i liknande situation som du. Här hittar du användbara länkar .

    Det kan vara svårt att tala med andra om sin sjukdom och hur man mår. Att berätta för andra hjälper dem att förstå vad din sjukdom innebär och hur den påverkar dig så att de kan hjälpa dig. Om du inte redan är med i en patientförening kan det vara ett bra alternativ för att träffa personer i liknande situation som du. Här hittar du användbara länkar .

  • Att äta små portioner regelbundet är generellt sett bra när man har IBD. Mindre portioner tas lättare omhand av matsmältningssystemet.

    Om din IBD är under kontroll och kan du fortsätta att äta på det sätt du gör. Överlag är det bättre att äta små regelbundna portioner. Dela då in ditt dagliga intag på 5-6 mindre portioner och ät varannan till var tredje timme. Det underlättar matsmältningen.

    Flytande eller mixad mat är bra när man har ett skov. Tala med din läkare eller dietist hur du kan göra.

    Spannmål (vete, ris, havre, korn) som man hittar i bröd, pasta och flingor är en bra källa med energi, fiber, B-vitamin och mineraler (såsom järn och magnesium). Fullkornsprodukter rekommenderas ofta eftersom de innehåller mer fiber, vitaminer och järn. Men fullkornsprodukter kan också innehålla svårsmälta fibrer som kan irritera tarmen hos personer med IBD, speciellt vid skov (symtomuppblossning). Använd raffinerade produkter istället vid skov och vänj sedan din tarm långsamt genom att succesivt lägga till fullkornsprodukter när du mår bra igen. Om du behöver hjälp, tala med läkare eller dietist.

    Även om frukt och grönsaker är bra för dig, kan de ge upphov till symtom (särskilt när tarmen är inflammerad). Uteslut dem inte ur din kost utan koka dem istället innan du äter dem och undvik att äta dem råa.

    Minska eller undvik mjölk och mejeriprodukter. Dessa kan irritera tarmen hos personer med IBD, speciellt vid skov (symtomuppblossning). Vänj sedan din tarm långsamt genom att succesivt lägga till mejeriprodukter när du mår bra igen. Om du behöver hjälp, tala med läkare eller dietist.

    Fisk innehåller essentiella aminosyror och är en bra proteinkälla. Protein är viktigt vid skov och återhämtning. Ät gärna fisk som är rik på Omega 3 fettsyror, tex lax och tonfisk.

    Köttprodukter innehåller essentiella aminosyror och är en bra proteinkälla. Protein är viktigt vid skov och återhämtning. Skär alltid bort synligt fett.

    Minska fettintaget - fett kan öka tarmrörelserna och orsaka magkramp. Att minska mängden olja, smör, härdat fett och margarin, grädde och desserter kan hjälpa dig att minska ditt fettintag.

    Försök äta mer hemlagad mat. Färdigmat kan förvärra dina IBD-symtom.

    Även om mat med högt fiberinnehåll är bra för dig, kan det förvärra dina symtom ( speciellt när tarmen är inflammerad). Tillaga den fiberrika maten innan du äter den i stället för att utesluta den ur din kost.

    Minska ditt sockerintag - såsom honung, desserter, kakor, koncentrerad juice och läsk. Dessa kan orsaka diarré.

    Undvik konstgjorda sötningsmedel - speciellt sorbitol - eftersom det kan orsaka diarré.

    Koffein kan orsaka gasbildning och förvärra dina IBD-symtom. Undvik helst.

    Kolsyrade drycker kan orsaka gasbildning och förvärra dina IBD-symtom. Undvik helst.

    Tala med en dietist om du behöver hjälp med din diet.

  • Har man IBD, bör man ta kosttillskott med vitaminer och mineraler regelbundet.

    Tala med din läkare om vilka kosttillskott du bör ta.

  • Forskning har visat att rökning har negativa effekter på personer med Crohns sjukdom. Det finns motsatta resultat när det gäller effekten av rökning hos patienter med ulcerös kolit. I allmänhet är rökning inte bra för hälsan.

    Grattis! Icke-rökare har lägre risk för återfall än rökare.

  • Att dricka måttliga mängder alkohol är vanligtvis OK för personer med IBD. Känner du att dina symtom förvärras bör du utesluta alkohol helt för att se om du mår bättre.

    Att dricka måttliga mängder alkohol är vanligtvis OK för personer med IBD, men det kan förvärra tillståndet. Tala med din IBD-läkare eller sköterska vad som är lämpligt för dig.

Ladda ned dina svar som PDF

You are about to leave Guts4Life.com to visit a 3rd party website.

Please note that Guts4Life (c/o Ferring Pharmaceuticals) are not responsible for the content of this website.

Innan du söker hjälp

Innan du avslutar, ber vi dig svara på några korta frågor så vi kan utvärdera.

Försäkra dig om att du har svarat på alla frågor

Tack för din medverkan

Ditt svar har registrerats

Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra symtomkollen för att ge bästa service.